Underhållen till sömns

Mitt inre barn: 5 år.
Min inre tant: kultur-.

Gick in på Åhléns city på vägen hem för ett ”för gamla tiders skull”-besök på bokrean. Älskade bokrean när jag var mindre än vad jag är nu, i den lilla staden kändes det omotiverat stort och roligt – jag var där första dagen, tidigt, gick omkring länge med en kundkorg och plockade och räknade och tänkte efter. Sedan var jag där andra dagen också, när jag fortfarande ville ha det jag inte köpt första dagen. Det blev säkert ett eller två besök till. Och på den sjunde dagen vilade jag.

Har inte hunnit med någon bokrea i den stora staden, den har alltid infallit olämpligt. Den sjunde dagens vila lyser också den med sin frånvaro.

Men idag gjorde jag ett halvhjärtat besök. Det var ganska utplockat. Fick dock mersmak, ska nog leta mig ut till min gamla förort och leta igenom den fina bokhandeln där, när jag får tillfälle.

Det där tillfället får se till att vara ett långt tillfälle. Jag har mycket inplanerat ”när jag får tillfälle”.

Går fullt ut med tanteriet. Dagens inköp: André Schriffins Förlag utan förläggare, Dennis Lehanes Gone, baby, gone, Louis de Bernières Kapten Corellis mandolin, Joyce Carol Oates Den tatuerade flickan, Elizabeth Georges När ingen ser och Käbi Lareteis Såsom i en översättning: tema med variationer. Inget som hjärtat klappar särskilt fort för. Men jag blir säkert lite underhållen, underhållen tills jag somnar.

Andra bloggar om: ,

Kommentera

