Ge folk vad folk vill ha – JS förklarar

Har återigen funderat på detta med listan på söktermer som lett människor hit. Vissa gånger hamnar de helt rätt, andra gånger går de vilse i en skog de inte hade bett om att få komma till in the first place. Jag känner ett visst ansvar. Det minsta jag kan göra, tänkte jag, är att förklara så gott jag kan. Utveckla mig själv till någon slags upplysningscentral. Kanske uppfyllas av en känsla av att fylla en funktion, att stå till tjänst.

Alltså. Håll till godo:

(Idag)

rädd för tjejer Mitt svar här kommer att variera, beroende på vem du som söker är. Är du en pojke forfarande i barndom, ännu ej tonåring, ska du bara vara lugn. Tjejer är jätteroliga, och har inga baciller. Är du vem som helst som är äldre än tolv – be afraid, be very afraid. Tjejer är det läskigaste som finns. Man vet aldrig vad de vill. De vet inte vad de vill själva. Till och med jag, som är en av dem, är rädd. Jag är rädd för tjejer, och jag är rädd för mig själv. Du ska veta, att du inte är ensam.

pretto Pretto är en kortform för ordet pretentiös, ”(intellektuellt) anspråksfull i en utsträckning som det inte finns täckning för”. Om du känner dig träffad, söker likasinnade och har en dragning åt kulturyttringen Film, föreslår jag ett besök hos Prettoklubben.

fixa tjejmiddag Ah, tjejmiddag, detta märkliga fenomen. Tjejmiddag innebär följande: Alla är tjejer. Alla äter (mer eller mindre). Det är en fördel att ingen av gästerna är rädd för tjejer (se ovan), då kan problem uppstå. Jag, exempelvis, som lider av en viss rädsla för tjejer, brukar sky tjejmiddagar som pesten. Det verkar inte finnas några särskilda krav (förutom att gästerna är tjejer och äter mat), men det verkar vara väldigt vanligt att gästerna går in för att ”Nu, ikväll tjejer, nu ska vi ha riktigt kul.”

jonathan safran foer +extremt trött och Nej, nej, nej! Extremt HÖGT och otroligt nära (ISBN: 9170014418), är titeln på den svenska översättningen av Jonathan Safran Foers roman Extremely loud and incredibly close. Den är fantastisk! Läs den! Här kan du provläsa första kapitlet.

Så, det var vad som ramlat in idag. Jag kanske återkommer med fler upplysningar så småningom.

One response to “Ge folk vad folk vill ha – JS förklarar

  1. tjejmiddag, har folk verkligen sådana tillställningar fortfarande? Senast jag var på tjejmiddag var nog när jag gick i sexan runt 98. då var det rätt så angenämt vad jag kan minnas, fast det var nog också senast som jag umgicks med kjoltyg..
    Jag är inte bara rädd jag är skräcklsagen..

Kommentera

