Packad

Vissa sömnsvårigheter, trots att jag är så trött att det känns som om jag blinkar med ögonlocken i sand. Ligger och läser Packad – en tonårsalkis memoarer av Koren Zailckas, men önskar att jag läste Smashed – story of a drunken girlhood istället. Jag vet ingenting om översättaren, han är säkert en redig människa, men hans språk i kombination med det fantastiska namnet Claes Göran ger mig intrycket att han tillhör en helt annan generation än Koren Zailckas och alltså även mig själv. När jag väl började läsa orden som skrivna av en mer eller mindre medelålders man (vilket jag gjorde i princip från första sidan och framåt) gick det inte att undvika att ställa sig utanför texten, även om jag försökte. Det är en mycket korrekt svenska som används, det är ingen slarvig översättning, men den missar ändå målet när man översätter T-shirt med T-tröja, låter författaren född 1980 uttrycka sig ”en flicka i min klass”, och underskattar läsarens koll på diverse amerikanska fenomen.

Jag tänker alltså som jag gör varje gång när jag läser översatt engelskspråkig litteratur; jag borde ha köpt originalet istället. Engelskan har en tendens att skina igenom svenskan på ett inte helt lyckat sätt, något som jag har en känsla av gäller alla språk – men när det handlar om ett språk man verkligen kan blir det bara irriterande. Jag funderade ett tag på att sadla om, läsa språk och bli översättare, men jag börjar inse att det inte är någon idé. Jag skulle bara vilja avskaffa mig själv.

Andra bloggar om: , , , , , ,

One response to “Packad

  1. Intressant! Men det är så himla tråkigt när det blir sådär… Såg den där boken på bokhandeln idag när jag lät mig frestas av ”köp 4 betala för 3”-grejen. Nu igen…

Kommentera

