Sjuk, ”sjuk” eller SJUK

Idag har jag ljugit för att slippa undan från något jag inte ville göra, till förmån för att ligga kvar i sängen och vänta ut livet lite till. Det händer ibland. Jag kanske vaknar lite försent, så att jag inte kommer hinna med att göra det jag hade tänkt göra innan det är meningen att jag ska vara på plats där det nu är meningen att jag ska vara, och så ligger jag kvar ett tag och suckar, går upp, går på toa, och någonstans i den här morgonprocessen slås jag av möjligheten att bara ignorera alltsammans.

Jag skulle lika gärna kunna vara sjuk idag. Det skulle inte vara något konstigt med detta. Ja herregud, så här kan jag ju göra istället. Och så fort den tanken slagit mig går den inte att få bort. Jag går från ”fan, jag behöver skynda mig lite nu” till ”äh fuck it” på en millisekund, smått förvånad över att det går att göra så här. För det går det ju. Man kan boka om. Man kan inse att ens del i det som ska göras egentligen inte spelar någon roll just idag. Man kan inse att inget spelar någon roll.

Passiv självdestruktivitet kanske? Eller bara lättja? Depression light? Slackersjuka? Idioti?

One response to “Sjuk, ”sjuk” eller SJUK

  1. Beundransvärt är ordet jag tänker på..

Kommentera

