Ful och upprörd eller snygg och upprörd?

OK, jag tar tillbaka.

Jag har en gång i tiden, i december, mot slutet av det här inlägget (och antagligen i något inlägg runtomkring samma ämne) skrivit att jag inte förstår mig på det där med upprördhet över nyheter och sådant som inte har något att göra med en själv personligen. Att jag på sin höjd blir förundrad och lite smått irriterad när man får läsa om saker som inte faller en i smaken.

Men OK, nu tror jag jag vet hur det känns, det där som får folk att skriva ärligen arga och upprörda inlägg och kommentarer i den här delen av verkligheten som kallas internet.

För nu, nu är det någon som är så jävla sjukt helt otroligt märkligt förbannat skrubbsår-på-snoppen-dum i huvudet att det liknar ingenting. Och som trots detta har lyckats få anställning på TV4-koncernen. Jag känner hur många begåvade och godhjärtade människor som helst som inte lyckas få anställning någonstans. Byt ut! Gör om!

Josefin Crafoord och Erik Ekstrand ska alltså inför TV400s kameror och en studiopublik leda ett lekprogram vars poäng är att avgöra vem som är den fulare och vem som är den snyggare. Expressen skriver.

Nyckelord: ungdomar (”unga kärlekspar”) samt bilder ur skolkatalogen.

Om jag förstår saken rätt, enligt Expressens artikel i alla fall, så ska en deltagare jämföra sig själv med en annan deltagares bild, säga om hon tycker att hon är snyggare än den andra eller ej, publiken röstar fram den snyggaste, och den deltagare som bedömt sig själv på samma sätt som publiken gjort vinner.

Jag är ganska cynisk själv. Och jag förstår idén med provokation, och hur man kan se vissa projekt som sociala experiment. Jag förstår verkligen att man kan vara kåt på att tjäna pengar. (Ingen förstår det så väl som den som aldrig tjänar några pengar.)

Men det finns smart cyniskt och smart provokativt. Det här är inte det.

Någonstans har det suttit ett gäng vuxna människor runt ett bord och tagit beslutet att det här är en bra programidé. Gjort upp en budget. Planerat. Vuxna människor har valt att låta icke vuxna människor som går i gymnasiet (”15 år och uppåt”) ställa sig i TV och rösta ”snygg” eller ”ful” om sig själva och andra som dem.

Jag minns gymnasiet. Du minns gymnasiet. De minns gymnasiet. Alla vuxna människor vet om hur det är mellan 15 och 20. Vi har levt det, allesamman. Man vet att man var i behov av uppmuntran, stöttning, skydd, hjälp, guidning, förebilder, fan– förbehållslös jävla kärlek. Man vet att man minns de som gav en det, man vet också att man minns de som inte gjorde det.

Hur kan man som vuxen människa ta beslutet att vara den som inte gjorde det, vara den som utnyttjade ett påklistrat uttryck av ”det är lugnt, det är bara kul, jag tar inte åt mig, herregud tror du inte jag tål det här” och hakade på? Hur kan man välja att vara den som säger ”Deltagarna själva tycker ju att det är kul att vara med så klart.” och ”Ungdomar läser skvallertidningar varje dag och jämför folk.”?

Någonstans sitter det vuxna människor som har tänkt igenom och tagit ett aktivt beslut.

Och här sitter jag och tycker att det är så jävla pinsamt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 responses to “Ful och upprörd eller snygg och upprörd?

  1. Vad är det som har hänt med TV4 egentligen? Nu ska de tydligen satsa på ett program som definitivt är FÖRNEDRINGS-TV! Bra jobbat – amatörer!

  2. Det glädjer mig mycket att du reagerar såhär stockholmare! 🙂
    (Heter det GLÄDJER eller GLÄDER egentligen? Hopplöst.)

  3. Klart som korvspad att ungdomarna ska kunna rösta så att de lär sig till riksdagsvalet lite senare. Den som sig i leken ger, du vet.

    Ironi.

Kommentera

