Oambitiös

Jag försöker gå upp tidigt (vad andra människor fortfarande kallar sent), men misslyckas i insomningsfasen. Jag har en kropp som sover åtta timmar, oavsett tidsspannet mellan när jag väl somnat och när jag borde vakna. Den är en riktig hälsomaskin, min kropp. Tyvärr verkar den inte ge mycket för det här med karriär, något jag förstått måste jobbas hårt för för att den ska blomma ut i full prakt och genomslag. Karriärer sover inte, karriärer är målmedvetna.

Jag har alltid fått höra att jag är så begåvad, att jag kan göra och lyckas med precis vad jag vill, bara jag anstränger mig. Självförtroendet är det således inget fel på, det gränsar till hybris i sina stunder, och jag har insett på senare år att det där antagligen stämmer – det är bara det att det är väldigt få saker jag verkligen vill. Stor skillnad mellan ”vill” och ”skulle inte ha något emot”. Jag skulle inte ha något emot att bli rik på min konst, bli bäst i världen, bli ett av stans stora namn i branschen, åka till månen – men frågan är om jag verkligen, verkligen vill.

Det är svårt att jobba hårt för något man inte verkligen, verkligen (verkligen) vill. Jag är inte jordens mest drivna människa.

Och så åsikten om att människovärdet är helt fristående och inte sammankopplat med yrkeslivet. Jag har vänner som verkar tycka att de åtminstone ligger ganska nära varandra, och som på grund av (tack vare?) detta verkar kunna pusha sig själva hur långt som helst bara de lyckas med det de förutsatt sig att lyckas med.

Ibland tror jag att jag är helt fel ute. Jävla Stockholm borde kanske bytas ut mot Jävla världsomsegling eller Jävla stuga vid kusten eller något annat jävla pekoralpåfund.

Satt i ett regnigt caféfönster igår kväll och iakttog de förbipasserande. Många män gick förbi. Många tråkiga män med fula jeans och en air av stelhet. De såg ut att vara män som man skulle behöva förklara allting för.

Ska träffa en annan man om ett tag (jag är redan försenad), någon som det skulle vara praktiskt om jag kunde falla för, men det gör jag aldrig. Det finns många sådana. En av dem var jag tillsammans med i flera år.

3 responses to “Oambitiös

  1. fan..precis så känns det väldigt ofta..vill jag det här? Nähä..nåväl..jag tröskar väl vidare här nere så länge..tills jag vet vad jag vill..

  2. Är vi en samtidens lakejer? Fostrad att kunna ingå i ett samhälle, paketerad redan på dagis? Så att vi till slut inte vet vad vi vill, när vi vill eller inte. Är vi det?

  3. Så. Bra. Skrivet. Jag känner igen mig.

Kommentera

