På tunnelbanan

Åkte hem, inte vidare. ”Kan man verkligen göra så här?” tänkte jag. Det kändes mycket ovant. Det skulle ju ut och drickas öl! Och jag åkte hem. Smaka på orden – ut och dricka ölåka hem. Och jag åker hem! Det är för fan inte klokt. Jag trodde inte det var möjligt.

På T-centralen mötte jag Juha.

Juha var en full finne. Han var ganska kort. Han frågade vad jag hette, och jag sa att jag hette något som jag inte alls heter. Jag ljög för Juha, jag hoppas att det inte gjorde något på det stora hela i livet. Det är en märklig känsla, att presentera sig med ett framljuget namn. Kan det vara så att det hörs? Att det inte går att svara fel på frågan ”vad heter du?” utan att det märks, att det lyser igenom att man säger ett namn man inte sagt tillräckligt många gånger? Låter det olika när människor med samma namn presenterar sig, skaffar man sig ett eget sätt att säga sitt namn på? Jag får samla ihop några Annor eller Johanar och kontrollera.

Juha mumlade väldigt, jag hörde inte riktigt vad han sa. En gång sa han att jag var fin, eller så sa han att jag var fint klädd och jag visste inte om han menade att det var bullshit att jag inte hade några pengar att ge honom (vilket det såklart var) eller om han försökte stöta på mig. Jag tror det var en slags kombination. Han började samtalet med att be om pengar, tror jag. Jag skakade på huvudet och sa nej, tyvärr. Då mumlade han något om att ”nej du är så här ‘inte mitt problem, inte mitt problem'” och då nickade jag. För så är jag ju – Juha hade rätt. Jag tyckte inte det var mitt problem där och då, att Juha inte hade några pengar. Lite senare undrade Juha om jag var gift. Det sa jag att jag var. Då skakade Juha bekymrat på huvudet och sa allvarligt att nej, då får han nog passa. Jaha, sa jag, ja det är nog bäst. Ja, sa Juha och började gå därifrån, ikväll tänker jag sova ensam.

Det tyckte jag var roligt.

Kommentera

