Öppet brev till tidningen ”hennes”

Kära tidningen hennes,

Jag har idag, med anledning av min kommande födelsedag, av Er erhållit ett brev samt en medföljande faktura på 30 kronor.

I brevet skriver Ni att tidningen hennes, för att fira mig, har tagit fram ett unikt erbjudande. Som en present från Er kan jag prova hennes i ett kvartal för bara 10:- per tidning.

Det var ingen dålig present. Endast 30 kronor! För tre tidningar! Jag är van vid att behöva betala i blod, svett och tårar, för att (ibland under flera års tid) arbeta upp vänskaper som genererar presenter. Då kommer jag betydligt lindrigare undan med Er. 30 kronor!

Ni fortsätter att hälsa mig varmt välkommen samt att skriva som följer:

Smarta kvinnor förtjänar hennes, tidningen som ger dig de smarta svaren om mode, skönhet och relationer. hennes svarar på frågorna som rör ditt liv, vare sig det gäller att välja rätt mascara eller ta stora beslut i karriären. Du förtjänar hennes, så svara redan idag!

Jag förstår det som att Ni försöker övertyga mig om att jag är en smart kvinna, en smart kvinna som förtjänar tidningen hennes. Jag skulle vilja veta hur det kommer sig att Ni tror att jag inte redan identifierar mig själv som en smart kvinna? Att jag skulle vara i behov av att Ni talar om det för mig?

Hur har jag kunnat ge Er detta intryck? Mig veterligen har jag aldrig träffat någon av Er, som jobbar på tidningen hennes. Jag kan därmed omöjligtvis gett Er något förstahandsintryck överhuvud taget. Går ni på hörsägen? Vem sprider sådana rykten, att jag skulle stå här mitt i livet utan värdighet och självkänsla nog för att ens anse mig vara förtjänt av en tidning?

Att Ni verkar tro att alternativet att man inte är förtjänt av tidningen hennes finns, gör mig bedrövad. Var går gränsen för att vara en ”smart kvinna”? Vilken tidning anser ni att ”dumma kvinnor” ska teckna en prenumeration på?

Härmed meddelas alltså, med säker stämma, att jag är väl medveten om att jag är förtjänt av så jävla mycket mer här i livet, än ett fucking brudigt månadsmagasin. Önskar således ingen prenumeration för 30 kronor.

Med vänliga hälsningar.

Andra bloggar om: , , , ,

3 responses to “Öppet brev till tidningen ”hennes”

  1. När jag var på charter råkade jag ut för nåt liknande: Två kvinnor började prata med oss och innan jag viste ordet av hade jag fått ett snöre runt handleden och en trolleriformel som skulle ge lycka och välgång. En gåva i all välmening. Sedan berättade kvinnan med snöret att nu skulle jag ge henne en gåva (pengar)!

  2. Framför allt undrar jag om en smart kvinnas största problem kretsar kring vilken mascara hon ska använda. Jag tycker det är förringande av kvinnor överlag.

  3. Klockjävlarent! Och att du tackar nej bevisar att du är just en smart kvinna. 🙂

Kommentera

