Och här sitter jag i min ensamhet och tittar på film. Var håller ni hus?

När man inte lämnar lägenheten, tvättar man inte heller håret. Tyvärr har jag fått besök – Johnny är här, med ögonen, rufsigt hår, höga kragar och låg färgmättnad. Jag och min fetlugg (som i klistrad på pannan, inte i våg ovanför) sitter i soffan och känner oss illaluktande och hopplösa.

Det är inte mycket som är likadant nu som det var ca 1991, varken runt mig eller i mig, men det känns tryggt att mina känslor för Johnny är desamma. Från TV3 och 21 Jump Street till TV4 och Sleepy Hollow, via biodukar i alla möjliga och omöjliga städer, gränsande till en fetisch – känslorna har överlevt både samtliga tonår och några vuxenår, vi har de gyllene pensionsåren i sikte, jag och Johnny.

Jag drömde sammanhängande och länge inatt. Det började med lägenheten jag växte upp i och slutade med att Pär Nuder (skallig och mycket kort) jagade råttor åt mig någon helt annanstans. Däremellan fanns plats för allt.

Läste bok långt in på natten igår. Världen i boken var inte fin och inte god, och alltså mycket lik den riktiga världen. Har försökt råda bot på uppgivenheten hela dagen. Tatis Mon Oncle gjorde sitt till, med superbt paraplyhytteri-extraordinaire. Jag fortsatte med vad televisionen erbjöd – Sky Captain and the World of Tomorrow visade sig vara en trevligt oförarglig historia – mais c’est parfait ca! Idag är dagen för flygkaptenen och läppstiftsjournalisten som i smått sepiaaktiga dammtoner ironiskt jagar rätt på den galne forskaren som planerar förstöra hela världen. Och så nu Sleepy Hollow.

‘Tis a tongue-in-cheek day today. Tyvärr är ingen annans tunga än min inblandad.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 responses to “Och här sitter jag i min ensamhet och tittar på film. Var håller ni hus?

  1. jag älskar mon oncle, såg den första gången i sjuan på en franskalektion. Jag var nog den enda som skrattade. Men det gjorde inget, för jag skrattade nog så det räckte för alla. jag och min sjuka humor.

  2. Som tant kan jag bara säga att det är härligt med Tatidiggande ungdomar!

Kommentera

