En kät

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006

1. Hur länge har du bloggat?
Beror på hur man ser det. I den här formen sedan slutet på oktober i år. Däremot minns jag att jag var hooked på Open Diary för typ sju år sedan, då bodde jag någon annanstans, hade oändligt tråkigt och skrev ganska detaljerat men anonymt på engelska om hur tråkigt jag hade och hur deprimerad jag var. Håll det inte emot mig, jag var 17-18.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Egocentriska, något ensamma, med ett behov av att inbilla sig själva att de står fria utanför sina sammanhang i riktiga livet. Intrycket har inte ändrats nämnvärt.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag har inte förälskat mig i någon blogg. Hur skulle det se ut?

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Ärligt talat, så mycket ändras man inte på tre månader.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Jag kanske har bokmärkt 30 bloggar. Läser alla regelbundet, men inte alla lika ofta.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
8 är ämnesbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Det är med bloggare som med alla andra människor man träffar i livet. Ingen av dem är varken särskilt olik eller särskilt lik en själv.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det vet de inget om.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Rent hypotetiskt, skulle de nog tycka ”men herregud, skärp dig, fan vad sentimental och lökig du framställer dig som”.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag tror jag har en fungerande gräns. Jag undviker specifika platser och företeelser så gott det går. Jag tror att om man ska kunna läsa ut vem jag är, behöver man känna mig väldigt väl (de flesta man känner har ju ofta inte hela bilden av vad man gör ens i verkligheten). Och de som känner mig så väl vet redan allt jag skulle kunna skriva om i Le Blog. Det jag kan tänka lite på ibland, är om det är lätt att känna igen språket eller inte. Sådant kan vara mer avslöjande än man tror.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mitt namn, eller berättelser typ ”igår var jag på Tranan” eller ”imorgon åker jag till Hedemora” eller ”igår var jag och Jocke och käkade middag på Pet Sounds” eller ”nu har jag utställning” eller ”då spelar jag där” eller något annat som gör att det blir alldeles för uppenbart att jag är jag. Därför att jag vill göra det här ifred.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Relativt stor. Om man räknar in den bekräftelse man kan ge sig själv, när man tycker att man får ut något av att skriva ned vad det nu är man vill skriva ned. Och kommentarer är ju fint.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Det beror nog på hur mycket som lämnas ut. Att lära känna någon har för mig en hel del att göra med röst och kropp att göra, och det blir ju lite svårt.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det mesta kan nog vara skadligt för vissa personer.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Det är ganska sällsynt att folk skriver något om mig över huvud taget. En gång var det någon som skrev Skärp dig! Du låter som ”lundell”, men tyvärr en som söker sympati. Det tyckte jag var ganska roligt.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, men jag var ingen vidare värst bra bloggare alldeles nyss när jag var hemma hos mina föräldrar på julfirande. Oinspirerat, dåligt formulerat gnällande. Men jag är nog mest missnöjd, inte ångerfull.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att jag av princip vill posta ofta, men egentligen inte har så där värst mycket att säga. En annan nackdel är att jag ofta fastnar på andras bloggar på nätterna, när jag egentligen borde ha min skönhetssömn.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Troligtvis inte. Jag har aldrig varit någon som håller i projekt särskilt länge, det är jag alldeles för rastlös för.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det är väl med bloggar som med all annan media, vissa bloggare har inflytande på många människor (även människor som inte är insatta i själva bloggvärlden), andra bloggare är det ingen som bryr sig om förutom de närmast sörjande. Precis som det är med DN och lokalpressen.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Att jag har blivit väldigt bra på att titta passivt på TV samtidigt som jag gör något annat (läs: skriver inlägg).

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Att jag har blivit väldigt bra på att läsa samtidigt som jag tittar passivt på TV.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Nä du.

Andra bloggar om: ,

Kommentera

