Städning och Sveriges ensammaste rymdman

Jag har några dagar kvar i staden innan jag åker till julen. Antar att jag måste städa innan jag åker, eftersom det är lag på att man måste städa lägenheten innan man åker bort. Som det ser ut nu har jag inget golv. Det är lika spännande varje morgon när jag kliver upp (och, för den delen, när jag kliver tillbaks in i lägenheten på kvällen) – finns det något fast att stå på under alla tröjor och tidningar och räkningar och fotoalbum och strumpor och hushållspappersrullar och halsdukar och fjärrkontroller och tvättkassar och sladdar och underkläder och jeans och paraplyer och väskor? Alla mina grejer skulle lika gärna kunna sväva i luften, och jag själv således braka rakt ner i lägenheten nedanför när jag sätter ned fötterna. Så skulle det kunna vara.

Och apropå sväva i luften funderar även jag en del på Christer Fuglesang, trots att jag naturligtvis alltid håller mig över sådant där trams som alla tänker på just nu – jag tänker ju bara på de där speciella sakerna som de där speciella människorna (vi speciella människor) tänker på. Hur som helst, Christer Fuglesang.

Han har ju varit ett skämt i hur många år som helst, Sveriges astronaut som aldrig får åka upp i rymden. Och så helt plötsligt får han vara astronaut på riktigt – det är ju fantastiskt roligt för honom. Han måste vara jättestolt. Hela Sverige är jättestolt(a?). Tyvärr slutar inte Sverige se Christer som ett skämt. Jag, som trots alla bevis på motsatsen har vissa inneboende förhoppningar om att världen vill dess invånare väl, hade verkligen hoppats på att den stora ironiska delen av det svenska folket som sitter i skrivande positioner på landets tidningar skulle lämna Christer ifred, att de skulle låta honom få göra sin rymdresa med hedern i behåll. Icke så. Spridda rubriker från kvällspressen:

Kom Christer, här kan vi bo!
Prinsessan och rymdkungen
Dagens meny
Fuglesang fångade tyngdlösa gelehallon i munnen
Här kan du kika på Fuglesang
Schemat dag 8: 07:17 Christer Fuglesang försöker sova /…blablabla…/ 06:47 Natti natti, Christer
Fuglesang bjöd på älg och kola
Promenadseger för Fuglesang inatt
Fuglesang slog frisbee-rekord

Vad ska man kalla det? Sarkasm under skenet av något slags småputtrigt gemyt? En gång tönt, alltid tönt.

Andra bloggar om: , , ,

One response to “Städning och Sveriges ensammaste rymdman

  1. Ja, vi får väl hoppas att herr Fågelsång tillhör de som förmår strunta i kvällspressironikerna. De är trots allt inte viktigare än vad vi låter dem vara. Förnumstigt? Javisst. Men va fan då då.

Kommentera

