Jag är ju helt jävla fläng.

Å, Georg! Du underbara journalist som skrivit den här lilla saken åt DN om en gammal provpressad Velvet Underground-vinyl. Jag vet ingenting om dig, men du ska ha en eloge för att du har översatt Columbias sextiotalsreaktion på förhandslyssningen av nämnda provpress med Är du helt jävla fläng?

Fläng. Fläng. Ljuva mellanstadium. Det var nog då jag hörde ordet sist, åtminstone i den ungefärliga betydelsen ”dum i huvudet”.

I övrigt: Jag hade kommit så långt, jag hade kommit över det. Det krävdes inte mycket för att jag skulle hamna mitt i, nästan under, det igen. Det krävdes bara lite lite lite, en liten fläkt av kontakt, och så rusar jag iväg igen. Fullkomligt idiotiskt, jag vet ju att det inte är någon idé – det är inte ens en dålig idé, det är ingen idé. Jag hade ju kommit överens med mig själv om det. Uppenbarligen hade inte alla kroppsdelar skrivit under kontraktet. Som jag har skämtat om det här sedan det begav sig. Ironiserat i stora skopor över mig själv. Uppenbarligen har jag varit tillräckligt ironisk för att mena det jag sagt. Drivit med mina hangups, min brist på distans, hävdat mitt tjugofem+åriga intellekts vinst över mitt fjortonåriga hjärta. Och så när det kommer till kritan – icke så. Det fjortonåriga hjärtat vinner, vinner med hästlängder, och intellektet släpar sig surt efter och fnyser.

Fnys fnys.

Andra bloggar om: , ,

3 responses to “Jag är ju helt jävla fläng.

  1. FLÄNG. Är ni skåning, stockholmsjävel? Jag har alltid uppfattat detta som ett skånskt uttryck. I den (skånska) håla jag växte upp i behövde man egentligen bara kunna säga två meningar för att få vara med i den sociala gemenskapen: ”Är du rent fläng?” och ”Shut up, kyckling!”

  2. Det är förjävligt är det inte? Fjortishjärtan och sånt.

    Fläng sades nog lite överallt. Men när du skriver det Charlotte så kommer jag att tänka på att de senaste gångerna jag hört det så kom det från en skåning…

  3. Bäng, sa dom där jag växte upp.
    Nicko och rudis användes också ibland.

    🙂

Kommentera

