Finish

Slutord, Män som hatar kvinnor. Nu har jag läst klart, och kan bekräfta de aningar jag skrivit om tidigare i veckan – den är inte så bra. Det är en deckare, man bläddrar så man får reda på hur saker och ting hänger ihop. Det är en pageturner, för man vill att den ska ta slut någon gång. Jag ville faktiskt att den skulle ta slut snart så fort jag börjat läsa den. Det känns skönt att den gjorde det idag.

Saker att hänga upp sig på:

inbäddad litteraturkritik som jag redan skrivit om, inte så välformulerat, men det är nog lite mycket begärt
det är inte så himla kul med meta: ”Hur kunde du vara så säker på det?” / ”Därför att det här inte är någon jävla pusseldeckare”
alla försök till att beskriva den kvinnliga datahackern med aspergers – särskilt hennes klädstil och piercings och tatueringar, ni vet, som såna där Reclaim the Streets-ungdomar har
att alla vi hejar på använder iBooks och PowerBooks och alla möjliga Appleprogram, medan bara skurken som får sin dator hackad har PC och Windows
att huvudpersonen måste ligga med varenda brud han träffar

Den är ju naturligtvis inte helt värdelös. Det är en okej deckare. Läs den om du inte har något bättre för dig. Eller se till att få något bättre för dig.

Kan man egentligen använda okej som adjektiv?

Andra bloggar om: , ,

UPDATE AVDELNINGEN RÄTT SKA VA RÄTT: Insåg just att jag inte lyckades så bra med styckesindelningen här ovanför… Om man är uppmärksam ser man nog kommatecknet, men vem fan är uppmärksam? Inte jag. Alltså, inte så välformulerat, men det är nog för mycket begärt syftar på mitt tidigare tjatande om den här boken (man kan aldrig ta upp ett ämne för många gånger…) och inte på Larsson. Han är säkert jättebra på att formulera sig.

4 responses to “Finish

  1. Hahaha håller med. En skön sommarbok men inte mer. Sen är det också skumt varför den kvinnliga hacker helt plötsligt skaffar silikonbröst. Eller var det i uppföljaren? Iaf skrivs det en hel del om just det. Mer än vad som borde vara ”normalt ”. ( Dont u just loove that word? ) Vilket säger mig att antingen är Stieg fascinerad av silikonbröst eller har en hel del skumma värderingar avseende detta.

  2. Ouch!
    Du trashar boken ganska rejält. Själv läser jag aldrig deckare, och den här recensionen får mig inte direkt att bli mer sugen, om man säger så…
    Haha. Men ja – kul.

  3. haha jag blir glad för jag tycker likadant :).

    Att läsa att superhackaren spenderar en massa pengar på uppdateringar till sin dator tyckte jag inte heller kändes särskilt trovärdigt.

  4. Jag håller helt med. Dessutom blir man ganska trött på allt kaffedickande på var och varannan sida boken igenom. Antar att Stiegs ”drug of choice” var koffein i flytande form. Ett direkt faktafel är när episoder från Mikaels Blomqvists värnplikt på ”fältjägarskolan i Kiruna” beskrivs. De som utbildades i Kiruna på den tiden regementet I22 fortfarande existerade kallades Lapplandsjägare. Antar att gamla lumpare blir lite smått irriterade över att han missat en sån sak i sin research.

Kommentera

