Romantikern

Jag har en vän som är en sådan romantiker att det nästan antar löjliga proportioner emellanåt. Det värsta är att det verkar fungera. Jag förstår inte hur det går till. Det här är en vän som lyckas få upp ögonen för människor som får upp ögonen för vännen, i fullt och nyktert dagsljus, och vännen planerar, tycker alla små detaljer räknas, läser in betydelse i allt, blir alldeles till sig, åh vännens hjärta klappar fort fort.

Och det fungerar. Där vännen ser romantik, inbillar sig romantik, uppstår romantik. Vännen ser fantastiska egenskaper i människor, det riktigt skimrar om deras perfektion.

Jag har ett öga för trassel, jag ser hur det kommer sluta, jag ser människors fel och brister med en gång, jag faller i alla fall, jag faller för felen och bristerna – det är en sorts romantik i det också, antar jag. Jag har inga ambitioner att förändra, jag vet att jag själv är fastslagen och oföränderlig, jag ser mig själv som och tillsammans med ett hopplöst fall, det blir bäst så, inget annat skulle kunna fungera. Jag ser att, det här kommer inte sluta bra. Jag känner lukten av alkoholen på långt håll. Jag ser felen och bristerna, och som jag suckar över dem, jag suckar och suckar, hjärtat slår tungt tungt. Det fungerar också. Det blir alltid precis som jag förutsett.

Jag hade en annan vän en gång, som sa att cynikerna egentligen är de största romantikerna. Det är nog sant.

Det skulle vara trevligt att vara lite mindre romantisk någon gång, för en dag, bara för att känna hur det känns och se vad som händer.

Andra bloggar om: ,

One response to “Romantikern

  1. george carlin kallade en ggn pedofilerna de sista romantikerna.

    det var mkt roligt.

Kommentera

