Men vad fan

Varför varför varför varför varför måste jag drabbas av att inte kunna somna just natten innan jag har ställt väckningsalarmet på 05.30 för att jag ska hinna packa och komma med på tåget söderut som går ett par timmar senare? Varför varför varför varför varför?

Jag har blivit slagen av känslan av att det inte kommer att somna, att det inte kommer funka, att just den funktionen har kommit ur funktion. Att jag inte kan göra något åt det, bara acceptera faktum. Det händer ofta när jag är hemma hos mina föräldrar på besök, kanske på jul, eller på semestern, eller bara någon helg i största allmänhet. Det har aldrig hänt i den här lägenheten. Så varför varför varför varför varför måste det slå till just så här?

Jag gick och lade mig, såg på TV, läste bok, släckte lampan, tänkatänkatänkatänkatänkatänkatänkatänkatänkatänka, gick upp och drog upp persiennerna, låg och tittade på balkongerna mittemot, tänkatänkatänkatänkatänkatänkatänkatänkatänka, sucka, sträcka sig efter datorn, lägga sig på magen, här är vi nu 01.25.

Det regnar ute. Jag ser inte ett fönster som lyser. Jo! Ett långt där borta. Jag har en väggklocka som säger tick-tick-tick-tick. Det uppstår någon sorts call-and-response-effekt mellan klockticket och regnet på fönstret. Jag tänker på vår sommarstuga, om jag skulle bosätta mig där i sommar. Finns det dusch? Hur var det över huvud taget med varmvatten? Skulle jag bli så där mörkrädd som jag var när jag var liten och fortfarande är när man är på ensliga ställen? Behöver jag en bil eller klarar jag mig med en cykel? Skulle man kunna få dit någon sorts internet? Föga troligt. Skulle dagarna kännas korta eller långa? Skulle jag få vara själv eller skulle jobbiga släktingar komma på besök? Skulle grannen i kröken komma upp och hälsa på så jag skulle bli tvungen att prata med honom? Är han normal eller skulle han kunna tänkas vara lagd åt yxmördarehållet? Jag kanske kunde styra upp inredningen med färg och slipmaskin? Skulle det vara svårt eller lätt att somna där? Skulle jag strunta i att ha någon klocka, eller skulle det vara bara för klyschigt? City girl lever isolerat lantligt konstnärsliv, liksom, ba, usch.

SKULLE JAG KUNNA FÅ SOMNA NÅGON GÅNG, GUD? JAG KOMMER VARA JÄTTETRÖTT IMORGONBITTI, KANSKE TILL OCH MED MISSA TÅGET PGA ATT JAG FÖRSOVER MIG (OM JAG LYCKAS SOMNA ÖVER HUVUD TAGET)! DET ÄR INTE RÄTTVIST, GUD, DET ÄR INTE RÄTTVIST.

Andra bloggar om:

Kommentera

