”Hårda utväxter av keratin / Onykofagi”

Om jag hade utrymme i huvud och hjärta skulle jag vara någon helt annanstans.

Ja herregud. Ibland börjar man ju undra hur det står till.

Idag luktar jag: Hud, kläder som lagts in i garderoben innan de var riktigt torra (dvs lite surt), billig deodorant, tacokryddad köttfärssås, lite svett, Chanel No 5. En härlig blandning av flärd och vardag.

Igår skrev jag om nagelbloggande. Idag tänker jag join in the fun.

Naglar

Naglar växer längst ut på fingrarna. De växer och växer och blir långa. En del biter på naglarna, så att de aldrig blir långa. Andra klipper av dem, så att de aldrig blir långa. Vissa vill ha dem ganska långa, men inte för långa. Andra vill ha längre naglar än vad de har och limmar på konstgjorda naglar på sina egna naglar. Det finns många varianter.

Naglar växer även längst ut på tårna. Där är det mer sällsynt att vilja ha dem långa, det är nästan onormalt.

Min personliga erfarenhet av naglar är att det alltid hamnar smuts under dem som inte går att få bort, även om man tvättar händerna (vilket jag gör nästan varje gång jag varit på toaletten). Innebär ”att fixa nailsen” (ett inneuttryck i nagelbloggningsbranschen, har jag förstått) att man aktivt tar bort smutsen som hamnat under naglarna? Eller är det när man målar naglarna? En gång försökte jag fila mina naglar. Det var inget bra, det gick för långsamt, jag tröttnade och bet av dem istället. Jag arbetar allt som oftast med händerna i mitt yrkesutövande, så jag kan inte ha långa naglar. Jag har heller ingen inre längtan efter långa naglar.

Jag känner att jag inte har tillräckligt mycket kött på benen för att riktigt ta det här med nagelbloggande till nya höjder. Här kan man få veta mer. Och här finns en hel site bara om naglar. Efter att ha googlat på naglar och hamnat på diverse nagelbloggar har jag förstått att det är viktigt att ha fräscha naglar. Enligt vanlig enkel tvärtom-logik måste ju det betyda att det är oviktigt att ha ofräscha naglar (två negationer tar ut varandra och meningen av de båda meningarna blir densamma).

Vilken tur! Jag har ganska ofräscha naglar och blir verkligen glad av att höra att det är oviktigt. Vem skulle bry sig om mina nails var fixade eller inte?

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

