Det sa jag när jag var 14 också

Jag orkar inte ens förklara.

Den här jävla dagen i den här jävla stan är bara en enda räcka trasiga fulla människor som skränar på tunnelbanan, arbete som är för komplicerat för mig, huvudvärk, eftermiddagsmörker, motgångar. På vägen hem åker jag förbi min tunnelbanestation, då svär jag högt och folket tittar på mig. Den här dagen är som en illasittande kostym, obehaglig att ha på sig och pinsam att titta på.

Att se livet som ett konstprojekt, så mycket vilja och så lite ork. Man nöjer sig med det minsta, man nöjer sig med att välja sina skor med omsorg. Man har sina principer, de räknas, man räknar dem, principerna, sedan nöjer man sig. Man har storslagna visioner, man vet egentligen när man är fel ute. Man går inte och lägger sig för dagarna är för korta, vilket förkortar dagarna ännu mer. Man intalar sig att det är värt det, att det är värt någonting alls.

Man orkar inte.

Det sticker och brinner i kroppen, de kan inte vara så här enfaldiga, så låsta i sina sambolägenheter och sina vänkretsar och sin arbetsmoral, sin naivitet. De måste också se att det inte duger, att det inte räcker till. De beter sig som om de tror att det räcker. De verkar inte ha nöjt sig, det verkar som om det var detta de ville ha. Då är det svårt att börja diskutera. Jag har tagit det för givet att vi har samma bild av det vi gör tillsammans som något vi gör vid sidan av, för att vi måste få det gjort, på vägen, för att vi är här just nu – och här just nu finns inget mer än detta, men det har med platsen, situationen och förutsättningarna att göra, inte med något konstnärligt genomtänkt val. De kan inte mena allvar. De måste väl också förstå att det är något helt annat. Det måste de väl?

Om jag hade utrymme i huvud och hjärta skulle jag vara någon helt annanstans. Det är fullt nu och ett tag framöver, men det kommer, det kommer. Till slut kommer jag vara långt härifrån.

One response to “Det sa jag när jag var 14 också

  1. i tell you, det är en jävla horstad. bomb.

Kommentera

