En söndag, en klocka, en Jesus

Räknas ”att normalisera sin dygnsrytm” som aktivitet? Om det tar mig en hel helg, och jag inte lyckas göra något annat (förutom att dammsuga), har jag slappat hela helgen eller har jag uträttat något? Har inte somnat innan 02.30 på flera veckor. Avbokade en lördag-på-stan-middag och sov från halv nio och tretton timmar framåt. Söndag, denna svåra dag som aldrig kan bestämma sig om den hör till veckan innan eller veckan efter, hänger i luften. Jag hänger i luften. (Nej, lögn, jag hänger på soffan.)

Bäst att inte ta något beslut. Jag har slutat med beslut, av princip, jag tar alltid fel beslut hur som. Söndag väntar och ser vad som händer.

När jag var liten skulle klassen ibland på studiebesök. Jag minns att vi en gång skulle till reningsverket. Jag cyklade dit själv och var jättenervös för att jag skulle hamna fel. Jag hoppades på att möta någon i klassen vid grinden. Gode gud, gör så att jag inte kommer fel, gode gud gör så att jag inte kommer fel, gode gud gör så det blir bra, det måste bli bra, gör så nån är vid grinden direkt när jag kommer dit, gör så att jag träffar någon jag känner, gör så det blir bra, lät det i huvudet på mig när jag var tio år och cyklade till reningsverket. Samma fenomen kunde uppstå när jag skulle på disco, eller kalas, eller studiebesök på andra platser än reningsverket.

Det där tankeförloppet kan fortfarande komma i repris – senast nu i veckan när jag skulle någonstans. (Jag har försökt komma fram till vilken dag det var och vart jag skulle i säkert tre minuter nu, så jag ger upp – det spelar ingen roll, det var en dag i veckan och jag skulle någonstans.) Jag åkte ensam med Gode gud, gör så jag hittar, jag måste hitta, gör så det blir bra i huvudet. Jag tycker det är intressant och vill veta vad som sätter igång det. Det var ett tag sedan sist. Det kommer verkligen inte varje gång jag ska åka själv till något ställe jag aldrig varit på förut.

Jag är ju dessutom ateist.

”Hallå, jag ser ut som en fisk.”

Andra bloggar om: , , , ,

2 responses to “En söndag, en klocka, en Jesus

  1. En tanke, ett Stockholm, en blogg.

  2. ”Räknas ‘att normalisera sin dygnsrytm’ som aktivitet?” Haha. Vilken rolig blogg… Det här är humor. Synd att inte fler läser eller förstår det. 🙂

Kommentera

