Bo inte granne med en singer-songwriter

Min granne sjunger och spelar gitarr. Jag önskar hon kunde sluta med det. Det är väldigt lyhört här. Jag är inte särskilt förtjust i grannar som sjunger och spelar gitarr. Musiker bör skaffa replokal och låta sina grannar vara ifred. MIN granne borde skaffa replokal och låta MIG vara ifred. Jag har mycket svårt för ljud som tränger in i mitt hem utan att jag skapat dem själv. Grannen som bodde i lägenheten innan singer-songwritern flyttade in brukade spela jobbiga radiohits på sjukt hög volym (och repeat). Är det bara jag som mår fysiskt illa av höga ljudstyrkor? Det är som om tankeverksamheten har en viss nivå inne i huvudet, och kommer det in ljud utifrån på en högre nivå så hör jag inte längre vad jag tänker.

Min granne är inte särskilt duktig. Jag kan inte bestämma mig för om det spelar någon roll.

När jag var liten och gick i skolan var det tvärtom. Då satt jag och läste läxor med stereon på ganska högt, annars kunde jag inte koncentrera mig. Pappa kom alltid in och skruvade ner, och då blev jag skitförbannad, och så blev han skitförbannad och så var det igång. (Det underbaraste med att vara vuxen måste ändå vara att det aldrig kommer in någon i ens rum och börjar skälla på en utan förvarning.) Någon gång i livet har alltså koncentrationen gått från att vara beroende av bakgrundsbrus till total tystnad.

Eller var det helt enkelt så att jag inte alls läste några läxor, utan ”läste läxor”? Nuförtiden är jag ju ganska bra på att ”jobba” istället för att jobba. Jag kanske helt enkelt alltid har varit ett par vandrande citationstecken.

Andra bloggar om: , ,

2 responses to “Bo inte granne med en singer-songwriter

  1. Haha, jag hade också en sån granne innan. Jag la en lapp i hans matkasse när han kom och handlade av mig på mitt dåvarande jobb och skrev ”ta det lugnt med gitarren, jag försöker sova för att orka göra din mat på jobbet” 😛 Hähä. Det blev tyst sen.

  2. Mina grannar har dresserat sina 4 ungar till dygnet-runt-betong-dojjs-löpare! 😛

Kommentera

