Kissing just for practice

Jag har en vän med hjärtebekymmer, en fullkomligt oironisk vän. Vi ses mycket sällan, men när det händer lägger vi upp hjärtat på ett fat och pratar om livet och konsten. Med ingen annan kan jag vara så allvarlig utan att det slår över. Vi är ärliga – när vi träffas slås jag av hur ovanligt det är i mitt liv. Vi pratade om skillnaden mellan det man känner och det man tycker, om evig kärlek och om vart fan man är på väg någonstans. Heartache, heartbreak. Det eviga sökandet – ”och så slutar det säkert med att man sitter i en bar som den här och frågar dig om du vill gifta dig med mig”. Han är fin, min vän, och han får mig att känna som att jag också är det.

Ibland undrar jag hur det känns att kyssa mina vänner. Det skulle man ju kunna göra om man ville – och diskret i hemlighet också, med tanke på hur mycket tid man tillbringar på tu man hand. Varför gör man det inte? Man vet så mycket om vännerna, men inte det. Jag är nyfiken.

Gårdagskvällen har bosatt sig i en minnesdimma, plånboken dock smärtsamt medveten om vad den förlorat. Idag var en hård dag på jobbet. Telefonen gick varm under natten, idag var den död större delen av dagen för att åter väckas till liv vid niotiden och städa upp vad den ställde till med igår. En jävla Stockholmsklassiker, jag har talang för att veckla in mig. Jag vecklar in mig, hoppar och hoppas att fallskärmen har vett att veckla ut sig när det börjar bli dags att landa – idag gjorde den det, ibland gör den det inte.

Jag vet att jag borde ta tag i mig själv, men jag väntar lite till. Jag har rätt roligt emellanåt. Jag lever väl ut klyschan så länge den håller, sedan flyttar jag in i en stuga vid havet och lever ut en helt annan sorts klyscha. Det finns så många koncept, november 2006 tycker jag originalitet är bullshit. (Hade du sagt det till mig när jag var fjorton hade jag skjutit mig i huvudet på stående fot.)

Kommentera

