Igenkänningsfaktorn

Vilken funktion fyller skräcken? SVT frågar John Ajvide Lindqvist, vars böcker jag inte har läst. Jag lyssnar inte på vad han svarar. (Jag lyssnar sällan på vad som sägs på TV, den är bara ett bakgrundsljud/ljus som jag använder för att slippa ensamna känslan i hemmet – tragiskt va?) Jag lyssnar inte på vad han svarar, men jag börjar tänka på skräcken. I filmform, exempelvis. Idén med film, som med alla andra typer av konstyttringar, kan väl lite förenklat påstås vara att få åskådaren att uppleva olika känslotillstånd under filmens gång. I fallet med skräckfilm torde onekligen rädsla vara den huvudsakliga känslan.

Många tycker om skräckfilm, har jag förstått. Det måste innebära att de gillar att känna sig rädda i ett par timmar. Själv försöker jag undvika skräckgenren så långt jag kan. Ibland går det inte, ibland vill någon annan bestämma film. Det gör egentligen ingenting, jag är inte en känslig individ som svimmar vid åsynen av bleka barn med svart hår och ryckigt rörelsemönster, eller plötsliga överfall i duschkabiner. Men jag blir absolut rädd, jag går på alla trick i filmskaparboken, jag är konstant nervöst rädd i filmens hela längd.

Jag inser att det kan finnas en sorts tjusning i det för en stund.

Men jag är ju rädd hela tiden, om jag verkligen verkligen tänker efter. Det är ju det jag känner igen, där i biostolen eller tevesoffan eller var jag nu sitter och genomlider dessa påtvingade skräckfilmer. Det är ju så där det känns, livet. Någonstans i bakgrunden är man konstant rädd för att nu går det åt helvete. Ju.

Varför skulle jag vilja bli påmind om det?

One response to “Igenkänningsfaktorn

  1. Tänkte nästan skriva att du missar nåt om du inte läser herr Ajvide Lindqvists böcker, men sen läste jag vidare och då insåg jag att det var en dum idé.. Du skulle nog inte somna på några månader eller så.. *skojar*
    Mvh, en mkt trött svammlande sportnörd som inte har nåt bättre för sig så här i nattens ganska tidiga timma.. 🙂

Kommentera

