Karriäristen

I förmiddags hade jag en tanke att formulera mig om barn. De vällde in i min tunnelbanevagn och satte sig runt omkring mig. De bar med sig en lukt jag hade glömt bort, men som en gång i tiden var en stor del av tillvaron och på något sätt förknippad med vinteroveraller. Helt plötsligt minns jag en lukt som en minut tidigare inte var i närheten av medvetandet. Det är inte utan att man börjar undra vad annat man har glömt bort. Säkerligen saker som egentligen spelar roll.

Jag hade en poäng om barnen… Jag tror det var något om att de brukar vara trevliga att ha att göra med var och en för sig, men vedervärdiga i grupp. Jag minns inte riktigt.

Torsdag, ett par tre öl på kvarterskrogen. Tragiska figurer i baren – varför pratar de alltid med sig själva? Det gör mig nervös, jag känner igen mig. Det verkar bara vara galningar som pratar med sig själva. Höjdpunkten är på hemvägen, när jag tankekonverserar OM själva tankekonverserandet med någon valfri människa jag råkar tänka på för tillfället. Det är ett fint ögonblick där i övergången när jag pratar med någon om att jag pratar för mig själv, inser att ”oj, nu gör jag det igen”, och sedan börjar om från början med att prata med någon om att jag pratar för mig själv.


Trots den vanliga förvirringen och ansamlingen av småbarn på morgontunnelbanan har jag dagen till ära lyckats koncentrera mig på mitt ”arbete” för första gången på säkert ett par månader. Det är dagar som denna som gör de andra värda all förbannad apati. Jag tycker om det jag gör. Kan man göra karriär på att inse det sisådär en gång varannan månad? Jag tror det. Jag kan snacka snacket tillräckligt bra för att mörka över resten av tiden. Det verkar ju till syvende och sist vara snacket, inte verkstan, som håller en uppe i den här ihåliga stan. Lär man sig bara hålla god min sköter sig resten automatiskt. Det gäller bara att hålla den jävligt länge.

Kommentera

