Mörkt, blött och kallt var det på promenaden. Ingen mössa.

Kvällspromenad från borta till hemma, jag engagerade mig i alla möjliga samtal i huvudet. Passerade ett 7-11 och fick syn på en galen lodis som satt vid fönsterdisken och drack kaffe samt gestikulerade vilt i sin ensamhet. Halleluja, en likasinnad! Det känns tryggt att ha sett en förebild, ett framtidsöde att sikta mot. Det finns så många galningar i stan, det är lätt att börja undra. Han med munspelet och radion-mot-örat, som brukar stå vid TGIF på Stureplan. Vem har inte ett munspel och en radio tillgängliga? Jag kan gå och ställa mig på trottoaren mitt emot imorgon kväll, och försöka konkurrera. Eller så skulle jag kunna få feeling för något annat crazy utåtriktat. De skulle tro det var ett art project.

Artistes! Ni ser inte på TV. Ni har viktigare saker för er. Ni går upp på morgnarna, för det här är minsann inte mindre slitsamt än ”riktiga, vanliga” jobb. Ni jobbar lika hårt, om inte hårdare, som/än Conny på verkstan hemma i småstan ni försöker distansiera er från (genom att klädsamt dra er den till minnes vid lämpliga tillfällen). Ni förstår ironins alla vändningar, och hävdar att i riktig art hör den inte hemma. Det är en privatsak. Ni är mer eller mindre kända, och nöjda med hur det än är. Stockholm har en frodande DIY-scen inom samtliga konstyttringar, så det behöver inte bli bra för att vara great art. Alla ser potentialen. Det kommer bli stort.

Every family has its history of heart disease. And mental illness.


TV4 delar i afton med sig av en doktor vid namn Hus, de kallar honom cynisk. I själva verket har han visat sig vara en proper moder Teresa, dock med en manusförfattare som genomlevt Amerikas version av 90-talet i sina ungdomsår. Jag är besviken, men lättroad.

Andra bloggar om: , ,

One response to “Mörkt, blött och kallt var det på promenaden. Ingen mössa.

  1. Du kan bara mena denna alternativt sköna snubbe, undrar var han kom ifrån. http://www.youtube.com/watch?v=ttJazOB87tk jag håller för övrigt med. Jävla Stockholm! synd att resten av Sverige suger lika mycket.

Kommentera

