Trängsel

Jävla Stockholm luktar regn och sunkiga skinnjackor. Om jag vore rik kanske jag kunde hitta ett sätt att undvika kollektivtrafiken. Jag hittar fler och fler tidpunkter jag hoppas jag aldrig kommer sätta min fot på en tunnelbaneperrong igen, än mindre i en tunnelbanevagn. Folk borde ha hyfs nog att tvätta sina ytterplagg innan de tar ett fast tag om pinnen i taket, och kör upp armhålan i ansiktet på mig. Svett, rök, matlagningsos – jag minns inte att jag bett om att få uppleva detta bara för att jag för en gångs skull varit ambitiös nog att lämna ”lägenheten” innan klockan tio.

På bussen hem håller jag igång livliga tankediskussioner för att slippa titta på medtrafikanterna, som endast deprimerar mig med sin anonymitet och meningslöshet. Varför finns alla dessa människor? De ser likadana ut allihop, grå och osynliga eller tillkämpat färgat fixade. Insikten om att i alla dessa kroppar finns s.k. unika personligheter, allesamman med egna konstnärliga/karriärinriktade ambitioner och förhoppningar om att finna Den Stora Kärleken, gör dem bara ännu mer meningslösa. De kommer bli så besvikna. De tysta är minst påfrestande. Värre är de som försöker prata med mig. Allra värst är de som pratar med varandra, och låter som att det de har att säga gör någon skillnad.

Jag har mycket svårt för konceptet främlingar, trots detta är stan full av dem. Det enda positiva de för med sig är de livliga tankediskussioner jag håller igång för att slippa titta på dem. Jag är aldrig så vettigt klarsynt som när jag pratar med någon jag känner utan att de hör vad jag säger. Tillbringade en kvart på 4an ikväll med att förklara för B precis hur allt ligger till. Jag framstod som mycket genomtänkt och avspänd.

Andra bloggar om: , ,

2 responses to “Trängsel

  1. Du har aldrig hört talas om Malmö eller Lund?

  2. Jovisst. Ligger i Danmark, va?

Kommentera

